This post is also available in: English (Engelsk) Deutsch (Tysk)

Den observante blogg leseren har kanskje i innlegg 2 tenkt at jøss cghove har mye grønne flekker på kartet, dette henger nok sammen med at han har også en demo bruker, som ikke har funn for å kunne bruke til illustrasjoner, og i løpet av dette innlegget vil dere se at jeg kommer til å invitere brukeren cghove inn i denne turen, og vise hvordan cachetur virker når man planlegger sammen med flere.

Turen så langt

Jeg har nå laget meg en liten biltur med 23 veipunkter.

Disse ligger nå i rekkefølge etter kartet, og vi ser at listen til cachetur gir oss litt ekstra informasjon som dette ikonet  som forteller oss at denne cachen ligger et stykke fra ruten, ved å holde musepekeren over så ser vi avstand fra ruten vår. Vi har også foran gckoden en indikator på om det har vert DNF, NM logger eller tilsvarende blant de siste loggene på cachen.

Bearbeiding av turen

Når jeg fulgte kartet så såg jeg at det er ferger på denne turen, og det er jo kjekt å kunne få inn info om disse i turen. Nå vet jeg at jeg må ta 2 ferger: Vestnes-Molde og Kanestraum-Halsa, og jeg ønsker å legge disse 2 fergene inn i turen.

Dette kan vi gjøre på 2 måter den ene er via Finn koordinater på kart funksjonen, men denne både krever at man vet hva fergeleiet heter, samt at informasjonen ligger innlagt hos Openstreetmap, så det er ikke alltid at denne vil virke.

Kartet til cachetur, som vi finner i bunn av tursiden derimot gir oss en klar indikasjon på at her er fergen, det jeg gjør er at jeg ser over kartet finner ut at fergeleiet er mellom veipunkt X og X så jeg setter et nytt innsetingspunkt mellom disse 2 og høyreklikker på fergeleiet på kartet.

Velger Legg til nytt veipunkt herOg koordinater kommer da ferdig innfylt, jeg velger best egnet veipunkttype. Her har jeg valgt typen Stasjon/stopp/terminal og ikke Båt, dette da Båt er en overskrift og blir derfor ikke tatt med i ruteberegning. Jeg fyller inn navn på ferge leiet, og selvsagt så har jeg googlet rutetider og legger dette inn i notat feltet.

I tillegg så gjør jeg det samme på motsatt side, men her legger jeg ikke inn noe i notater. Dette er noe jeg pleier å gjøre fordi som jeg skal vise litt senere så ønsker jeg at cachetur skal beregne tider for meg, så jeg setter da inn at jeg skal ta fergen på ønsket tid, rutetabellen sier at fergen bruker f.eks 40 minutter over, men jeg vet at det kan da fort gå 50 minutter før jeg får kjøre igjenn alt etter om jeg er første eller siste bil av fergen. Så jeg overstyrer ankomst tiden manuelt, for å få en bedre indikasjon på når jeg kan forvente å være ved veipunkter lengre fremme.

Her ser vi at veipunktene for fergeterminalene har kommet inn, og at jeg har notatater om rutetider

 

Bearbeiding av veipunkter

Bearbeiding av veipunkter, det er alltid kjekt å være mest mulig forberedt når man skal på tur for å spare tid.

Noe som er tidsbesparende er å lese beskrivelser, spesielt da med tanke på å finne ut om det er noen oppgaver vi må løse for å kunne finne cachen.

Mange CO’er er flinke til å legge til informasjon i beskrivelsen samt parkeringskoordinater som ekstra veipunkter, alternativt opplyse om dette i cachebeskrivelsen. Vi ser i veipunktlisten at bak alle veipunkter så har vi et  ikon, dersom vi trykker på dette så får vi opp hele cachebeskrivelsen, samt at vi ser ekstra veipunkter i bunn, det å lese beskrivelsen er noe som alltid er lurt for å vite hva som evt. venter oss ved GZ.

Beskrivelse i utskrift

Ved å trykke på  bak veipunktnavnet så ser vi at vi har et valg som heter Beskrivelse i utskrift, og ved å velge dette valget, kan vi enten fylle inn egen beskrivelse eller kopiere eksisterende beskrivelse inn og redigere denne.

Og vi ser i veipunktlisten at vi har fått et eget ikon som forteller oss at vi har en beskrivelse som vil følge med i utskriften

Parkering og andre veipunkter

Ved å lese beskrivelsen som nevnt over så vil vi som sagt enten i beskrivelsen eller nederst som egne veipunkter, ofte finne parkering og referanse veipunkter.

 

Så her vet jeg at det ligger inne parkeringsveipunkter, samt at cachebeskrivelsen sier at jeg må ta utgangspunkt i gravrøysen i beskrivelsen.

Så nå velger jeg at jeg vil ha innsettingspunkt over denne cachen, og trykker på «pil ned» menyen .

 Her velger jeg: kopier underveipunkter til veipunktlista, og velger meg et nytt innsettingspunkt under cachen, og gjentar prosedyren.

Her ser vi at jeg har fått inn koordinater over og under, men jeg liker å komme til parkerings koordinater først, og her ligger jo referansepunktet inne før parkeringen, dette fikser vi enkelt ved å flytte musepekeren i dette tilfellet bort til veipunkt nr 3 holder inne venstre knappen og flytter veipunktet over nr 2 før vi slipper, nå må vi bare huske å trykke på den grønne lagre sortering knappen oppe til høyre. Så gjentar vi med veipunkter nedover, dersom det ikke ligger inne forslag til parkering/stistart el. som veipunkter, eller i cache beskrivelse/logger, så har jeg et godt tips om at vi i nedtrekksmenyen velger å vise i Google maps (streetview), vi kan da se oss litt rundt etter noe som kan se ut som et egnet sted å parkere, så kan vi lage oss egne parkeringskoordinater ved å gjøre som vi gjorde når vi satt inn ferger. Alternativt så kan det i enkelte områder ligge inne gode flyfotokart på cachetur som gir et godt bilde av om det er mulig å parkere der.

 

Fortsettelse følger i del 4

This post is also available in: English (Engelsk) Deutsch (Tysk)

Kategorier: Cachetur.no

1 kommentar

Cghove lager en tur del 2 | blogg.cachetur.no · 20. desember 2018 19:17

[…] Fortsettelse kommer i del 3 […]

Lukket for kommentarer.