Dette er en oppfølging til innlegget vi skrev om økonomien vår, for å forklare litt hvordan vi fungerer som organisasjon og besvare noen spørsmål som har kommet inn.

Hvordan vi er bygd opp

Cachetur.no er registrert som en ideell organiasjon, og er en selvstendig juridisk entitet. Alle, på tross av at flere her bruker minimum 15-20 timer i uka på cachetur.no, og cachetur.no sine brukere, gjør dette på frivillig basis. Det utbetales ikke en eneste krone i lønn eller kompensasjoner.

Kjerneteamet

Cachetur.no har én utvikler (som også er organisasjonens leder) og en nestleder. Endelige avgjørelser relatert til cachetur.no tas av kjerneteamet.

Ambassadørene

Ambassadørene har mange oppgaver, og en skulle kanskje tro at den viktigste av de er å hjelpe til å promotere cachetur.no. Men det er faktisk den minste, og minst viktige, oppgaven de har.

Ambassadørene er våre representanter ute i felten. De lytter til og føler på tilbakemeldinger. De hjelper våre brukere. De holder kurs og stiller på intervjuer. De overvåker utallige Facebookgrupper, og er der med en gang noen trenger hjelp. De skriver dokumentasjon og brukerguider. Noen av de oversetter cachetur.no til andre språk. Og de hjelper til å promotere cachetur.no.

Men vi har fortsatt ikke vært innom det viktigste de gjør.

De modererer turmaler og bobilplasser. De registrerer start- og slutttid på hundrevis av eventer, hver eneste dag. De besvarer supporthenvendelser, og filtrerer ut det som må videre til utvikler (altså, meg). De hjelper til å teste ny funksjonalitet. Noen av de hjelper også til med enkle driftsoppgaver. Noen lager til og med skript og makroer for å integrere andre tjenester med cachetur.no.

Men viktigere enn alt det, er jobben de gjør mellom alt dette. Alle diskusjonene de deltar i. Og alle de verdifulle innspillene de kommer med. Men mer om dette lenger ned.

Økonomiske bidragsytere

Våre økonomiske bidragsytere er de som gjør at vi kan holde cachetur.no kjørende. Reklamefri. Og gratis å bruke for alle.

Men vi har skrevet nok om hvor viktig denne biten er 🙂

Våre brukere

Alt arbeidet, alle donasjoner, ja hele greia faktisk – hadde vært helt bortkastet hvis vi ikke hadde hatt brukere. Derfor er det ganske viktig for oss å holde på de brukerne vi har, og sørge for at de er fornøyde.

Hvordan vi gjør ting

Prioritering av nye funksjoner og utvidelser

Det kommer jevnlig inn mange forslag og ønsker til cachetur.no. Mesteparten av de fra utvikler selv og ambassadørteamet. Vi får selvfølgelig en del inn i fra våre brukere også. Og det håper vi fortsetter! Vi er fullstendig avhengig av tilbakemeldinger, både for å vite hva folk ønsker – men også for å vite hva vi har gjort rett. Så selv om vi ikke har gjort som du vil ennå, fortsett å dele dine ønsker!

Og det tar oss rett til første del av vår ‘»prioritetsstige». Dersom flere brukere (og gjerne også oss selv) ønsker det samme, øker naturligvis sannsynligheten for at vi kommer til å prioritere det.

Vi har lenge hatt noe begrensede ressurser og muligheter, men takket være veksten vi har hatt det siste året, har vi nok fjernet mange av de tidligere begrensningene. Appen virker kanskje forhastet for enkelte, men vi har brukt to år på å diskutere den før vi satt igang.

Vår samhandlingsplatform er Slack (åpen for alle brukere), og her har vi daglige diskusjoner om økonomi, ting vi jobber med nå, nye ideer, kurs, eventer, tilbakemeldinger fra brukere etc.

Det er også her jeg, sammen med ambassadørteamet, finner ut av hva vi bør, må og kan prioritere.

Hovedregelen er at jo mer nyttig noe er, jo mindre det koster oss og jo lettere det er å gjennomføre, jo fortere blir det gjort. Så et ønske som kan løses med en enkel justering, kan bli gjort iløpet av minutter. Mens andre ønsker, som krever betydelig mer tid, en investering eller rett og slett bare er så sært at få får bruk for det, vil ta lenger tid.

Både jeg og ambassadørene har vanlige jobber og annet vi driver med også. Det begrenser ressursene her en del.

Men på tross av dette, har vi support i verdensklasse. Hvor mange andre gratisprodukter, eller geocaching-tjenester, har responstid på under én time i snitt? Samme når på døgnet henvendelsen kommer…

Økonomistyring

Det kan kanskje virke som vi ikke har kontroll på økonomien vår, basert på det forrige blogginnlegget. Men det har vi. Vi har full kontroll, og bruker mellom 0,5-2 timer hver eneste dag på å holde regnskap og budsjett oppdatert. Det er også derfor vi kan følge trenden så nøye som vi kan.

Vi har lenge operert etter prinsippet at vi til enhver tid skal ha nok på konto til å drive alt vi har i minimum ett år frem i tid. Det gjør det veldig lett å se når vi enten må bremse kraftig opp, eller kan ha råd til å gjøre nødvendige investeringer.

Vi har noen høye utgifter, ja. Men, det koster å drive en tjeneste med så mange funksjoner som vi har. Og det koster å drifte apper for to plattformer (spesielt for iOS).

I tillegg til at vi gjør nøye vurderinger (og diskusjoner) før nye utgifter, gjør vi også mye research for å finne billigste og beste løsning. Og siden vi er non-profit, bruker vi også en del tid på å lete opp leverandører som er villig til å gi oss rabatter.

Vi har kontroll. Men vi har også bare en inntektskilde…

Hvorfor gjør vi det slik

Så kan man stille seg spørsmålet om hvorfor vi ikke har premiummedlemsskap. Som vi såvidt var inne på i det forrige innlegget, ville det ført til mindre godvilje og høyere utgifter mange steder.

Det ville også ført til at det hadde gått betydelig mer tid til føring av regnskap, og ellers generell administrasjon. Vi ville da også gått fra å være et produkt hvem som helst kan bruke om de vil, til å være et produkt vi hadde blitt tvunget til å markedsføre, for å overleve (vi må delvis det i dag også, men ikke på samme måte).

Med premiummedlemsskap hadde vi plutselig levert et produkt, og da måtte vi regnet med å bruke tid på klager og slikt også. For forventningene til et produkt man kjøper, er som regel alltid høyere enn for et man får gratis…

Men på toppen av alt dette, så ønsker ikke vi å gå den veien. Vi ønsker at cachetur.no skal være åpen og gratis. For alle. Alltid. Vi håper at vi klarer å lage, og opprettholde, et så bra produkt, at folk betaler fordi de har lyst – ikke fordi de må.

Ingen av oss som bruker tid på dette, får betalt for det. Vår lønn er å kunne lage nye ting, og se fornøyde brukere bruke det vi har. Derfor kommer vi til å fortsette å videreutvikle, fortsette å delta på kurs og fortsette å styre cachetur.no i den retningen vi mener er riktig.

Vårt mål er at cachetur.no sine brukere skal føle at de er en del av et samfunn. Vi er stolte over våre sponsorer, og vårt mål, ønske og håp er at de skal være stolte av å være en del av dette også.

thomfre er hovedutvikler og personen bak cachetur.no.


thomfre

thomfre er hovedutvikler og personen bak cachetur.no.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *