Hvis du bare ønsker å se informasjon om kjøp, se her.


I august startet vi jobben med å få laget vår første geocoin.

Den 21. august 2016 aksepterte vi estimatet, og forhåndsbetalte 100% av kostnaden.

Dagen etter gav vi beskjed om hvilken aktiveringskode vi ønsket.

12. september 2016 sendte vi ikonfilene.

De første coinene kommer

23. september 2016 ankom coinene.

Men de så overhode ikke ut slik de skulle. De var fulle av riper og småskader. Ikke slik man forventer av noe man betaler ganske mange tusen kroner for.

DirectMint fikk umiddelbart beskjed, og vi fikk tilbud om en ny produksjon, med levering innen to uker.

Strenge tollere

28. september kom det streng beskjed fra UPS. Coinene måtte sendes tilbake til dem. Tollen ville se på dem. Siden UPS kun henter pakker på dagtid, ble det et styr med å få levert pakken til dem (med folk på døra når vi ikke var hjemme, osv), og det tok en uke før den ankom tollstasjonen.

Tollerne klaget på dokumentasjonen, og etter mye styr, og en veldig dyr faktura, var de «defekte» coinene omsider på vei tilbake (de kom omtrent samtidig som coin nr. 2 kom).

De nye coinene kommer

25. oktober 2016, altså dobbelt så lang tid som avtalt (etter problemer med den kinesiske tollen), kom andre utgave av coinen.

De nye var like dårlige som de gamle. Og en ny klage ble sendt til DirectMint.

Nå begynte frustrasjonsnivået å bli ganske høyt. Og muligheter for veien videre ble diskutert med DirectMint.

Etter en del frem og tilbake, la jeg frem forslaget om å prøve en helt ny fabrikk. Jeg fikk beskjed om at det nok ville bli dyrere, men jeg skulle få et tilbud.

Den første fabrikken refunderte kostnadene til DirectMint, og vi fikk beholde coinene.

Et nytt tilbud kommer

Det nye tilbudet kom, og var faktisk rimeligere. Mulig vi burde luktet lunta da. Vi ble enige om å gå for det, og kjøre prøvecoiner først.

Tredje forsøk ble godkjent og satt i bestilling 28. oktober, med avtalt levering av prøvecoin innen 3-4 uker.

Så raskt gikk det selvfølgelig ikke. 5 uker senere, fikk jeg bilder på e-post (coinene kom i posten noen dager senere). Og de hadde laget forsiden på helt feil måte (soft enamel istedet for IHE). I tillegg så baksiden helt rar ut.

Første feil med ny fabrikk

Fabrikken innrømmet feil. Og vi ble enige med DirectMint at de skulle sette i gang full produksjon hvis de klarte å rette de feilene som var.

Fire uker skulle det ta, og vi skulle går klar av det kinesiske nyttår. Vi fikk den beroligende beskjeden:

I do not think this factory will have bad quality. They never have before.

6. desember ble full produksjon av tredje utgave bestilt. 8. desember kom beskjeden om at fabrikken hadde forstått hva de hadde gjort feil.

Full produksjon, sa du?

6. januar sendte vi et spørsmål om status. Da fikk vi beskjed om at prøvecoinene snart var klare. Prøvecoinene?

Vi gav ganske klar beskjed om produksjon:

If we can get that corrected, and the front in IHE (properly polished, without scratches), I say we just go ahead and get it produced.

Og når vi nå spurte om hvorfor de ikke var blitt produsert slik de skulle, var svaret:

I didn’t understand that to be your position.

Nå økte frustrasjonen nok en gang. Jeg ba om å få se bilder.

Ikke klare allikevel

Og det var kanskje like greit at de ikke gikk rett til full produksjon. For de hadde rotet til baksiden ganske kraftig på dette forsøket.

De hadde faktisk rotet det til så mye, at de ikke en gang ville sende bilder med en gang.

Nye korrigeringer ble gjort, og vi fikk omsider bilder. Jeg syns det så ut som de hadde gjort akkurat samme feil som den første fabrikken, og sa i fra om det til DirectMint.

Svaret jeg fikk 13. januar 2017 var da:

Well I’ve kicked off all the run, so we’ll get them as fast as possible to see.

Kinesisk nyttår

Levering skulle være 15. februar. Men det går jo ikke når man havner midt i det kinesiske nyttår…

22. februar fikk jeg endelig beskjed om at noe var sendt. Men det var sendt feil. Det ble sendt til DirectMint istedet for å bli sendt til meg.

1. mars ankom de omsider Norge. Og da ble de selvfølgelig stoppet i tollen, med beskjed om at dokumentasjonen var for dårlig.

Alle gode ting er tre?

Heldigvis godtok Posten (som tok seg av fortollingen denne gang) forklaringen og dokumentasjonen på at dette var et erstatningsprodukt. Og pakka gikk gjennom.

3. mars 2017 kom endelig coinene frem til Norge. Og de hadde nøyaktig samme problem som de to første. Muligens noe verre til og med.

DirectMint fikk beskjed igjen, og da gav de opp. Vi fikk tilbud om pengene igjen, minus kostnaden til sporingskodene om vi ønsket å beholde de.

Vi må bare ta det vi har da

Vi valgte å godta det, og gav beskjed om at vi ønsket kodene.

Så her endte vel historien, eller?

Nei, selvfølgelig ikke. I dag, mandag 6. mars, fikk vi beskjed om at Groundspeak ville se på saken.

De likte ikke at det var så mange coiner med like koder «in the wild».

Så hva nå? Ville de ugyldiggjøre kodene? Måtte vi kaste alle sammen? Det ble noen ganske intense timer, før vi endelig fikk vite resultatet.

Enden på visa

Etter en lang diskusjon med DirectMint, og en del venting, kom beskjeden om at de hadde gjort akkurat som vi ville (uten noe videre forklaring).

Vi fikk refundert alle kostnader, minus sporingskoder og ikon (og moms/gebyr, selvfølgelig). PayPal tok en del i gebyr i samme slengen.

Når alt er gjort opp, har vi fått defekte coiner til ca. halv pris.

Som en siste lille sak, så fikk vi selvfølgelig ikke aktiveringskoden vi ba om heller…

Til inntekt for cachetur.no

Salget av coinene gjøres til inntekt for cachetur.no. Det er ingen privatpersoner som tjener en krone på dette.

thomfre er hovedutvikler og personen bak cachetur.no.


thomfre

thomfre er hovedutvikler og personen bak cachetur.no.